Le musée du Louvre

– Het Louvre is één van de rijkste musea ter wereld. Het bestaat al meer dan 800 jaar en is het symbool van de Franse veranderingen door de eeuwen heen. Belangrijke heersers lieten hun handelsmerk achter door belangrijke gedeeltes van het gebouw te laten afbreken of te laten aanbouwen. Verder zorgden deze heersers ervoor dat er schitterende kunstwerken in hun bezit kwamen.


De tien meesterwerken


De Venus van Milo of Aphrodite van Melos

is een wereldberoemd Grieksmarmerenbeeldhouwwerk. De Venus van Milo wordt beschouwd als een symbool van eeuwige schoonheid. Het beeld werd vermoedelijk vervaardigd rond 130 v.Chr. en men denkt dat Alexandros van Antiochia de beeldhouwer was.


Mona Lisa

(in sommige Romaanse talen, zoals het Italiaans meestal als La Gioconda of Monna Lisa aangeduid; Frans: La Joconde) is een wereldberoemd olieverfschilderij, geschilderd door Leonardo da Vinci. De gebruikte techniek is olieverf op paneel (populierenhout), de afmetingen zijn 77 × 53 cm. Da Vinci heeft het schilderij tussen 1503 en 1507 geschilderd


Bruiloft te Kana

is een schilderij uit 1563 van Paolo Veronese. Het meet 6.77 x 9.94 m en is daarmee het grootste werk in het Louvre. Het werk toont het verhaal van de bruiloft te Kana, zoals dat in de Bijbel wordt verteld in het Evangelie volgens Johannes 2: 1-11. Jezus verricht hier zijn eerste wonder, waarbij hij water in wijn verandert.


Kroning van Napoleon in de Notre- Dame

van Jacques-Louis David (Parijs, 30 augustus 1748Brussel, 29 december 1825), vaak kortweg David genoemd. Hij was een Frans kunstschilder van “nuchtere” historiestukken en portretten. Hij was de leidende figuur van het neoclassicisme en beïnvloedde veel 19e-eeuwse Franse schilders.


Eed van de Horatii (1784) van Jacques-Louis David

Een van de meesterstukken van het neoclassicisme. Onderwerp uit de Romeinse mythologie, waar de drie broers Horatii in een-op-eengevechten Rome moesten verdedigen tegen de Curatii uit Alba, een naburige stad en tevens rivaal. Uiteindelijk blijft enkel de oudste broer, Publius Horatius, in leven. Die wordt bij zijn aankomst thuis door zijn zus vervloekt (zij was verloofd met een van de Curatii) waarop hij haar omwille van haar verdriet voor de vijand doodsteekt. De eed die hier door de Horatii gezworen wordt aan hun vader is dat zij het gevecht ofwel zullen winnen ofwel zullen sterven.


La grande odalisque (1814)

Een odalisk was een slavin of concubine in de harem van de Turksesultan. Deze Grande Odalisque van Jean Auguste Dominique Ingres hangt in het Louvre op een doek van 91 x 162 cm.


Het vlot van de Medusa (1818)

of Le radeau de la Méduse in olieverf op doek van Théodore Géricault. Het schilderij is gebaseerd op de beruchte schipbreuk van het Franse schip Méduse in 1816 op de Atlantische Oceaan even buiten de Westkust van Afrika. De ramp, die leidde tot de dood van 140 opvarenden (bemanning en passagiers), kreeg veel belangstelling in heel Europa door het verhaal van de overlevenden, dat de Franse regering in diskrediet bracht door zowel de bekwaamheid van de gezagvoerder aan boord als de organisatie van de reddingsoperatie in twijfel te trekken.


De Vrijheid leidt het volk of La Liberté guidant le peuple

is een schilderij met olieverf van de Franse schilder Eugène Delacroix. Het verbeeldt de vrijheid als Marianne, het nationale symbool van Frankrijk, die de revolutionairen aanvoert bij de Julirevolutie van 1830.


De rebellerende slaaf van Michelangelo. (16e eeuw)

Michelangelo’s werk is zelden buiten Italië te vinden (wel in Brugge!). Het Louvre bezit twee beelden die in feite tot een beeldengroep behoren. Ze zijn onvoltooid. Ze werden geschonken aan een Florentijn die ze doorgaf aan Frans I. Er zijn veel mogelijke interpretaties van wat het beeld uitdrukt. Let op de hand van de slaaf die nog niet helemaal gebeeldhouwd is en in het marmer vast lijkt te blijven.


Nikè van Samothrake

(Oud-Grieks: Νίκη τῆς Σαμοθράκης / Níkê tês Samothrákês) is een Grieks marmerenbeeld dat de Griekse godin van de overwinning Nikè voorstelt.



Meer info over het Louvre


– Het Louvre is zeer waarschijnlijk ontstaan in 1190 en was toen een fort, gevangenis en wapenopslagplaats. In de kamers werden schitterende kunstvoorwerpen waaronder de koninklijke schatten bewaard.

 
– Omstreeks 1400 werd het een koninklijke residentie waar staatsbanketten, toernooien en koninklijke aangelegenheden werden gehouden. Het was in deze periode dat de schitterende tuinen werden aangelegd en de kooien voor de tropische vogels en wilde dieren werden geplaatst.


Het verloor zijn militaire belang toen een groep handelaren de macht greep en de stadsmuren verlegde naar buiten het Louvre. In die periode werd het de parttime residentie voor de koning, maar het werd ook nog gebruikt als wapenopslagplaats en als gevangenis. Charles V liet in die periode vele architecten, bouwers, kunstenaars en decorateurs los op het Louvre. Zij moesten er iets schitterends van maken.
1415: Frankrijk werd veroverd door de Engelsen die vervolgens het Louvre plunderden. Zo komt het dat enkele originele schatten van het Louvre nu in het bezit zijn van andere Europese musea. Het Louvre werd jarenlang aan haar lot overgelaten en werd een ruïne.

– In 1527 werden de resten van het Louvre tegen de grond gegooid door François I. De sloop duurde maar liefst vier maanden. Men had toen de idee dat de nieuwe koninklijke residentie geen macht meer moest uitstralen, maar weelde.


– Onder Louis XIV moest het Louvre kunst promoten en in de vroege 17e eeuw bestond de koninklijke collectie uit meer dan 2 400 kunstwerken.

Er werden nieuwe vleugels toegevoegd aan het Paleis van de Tuilerieën. Deze herbergden de residentie. De kleine galerie, gebouwd voor Cathérine de Medicis, werd vergroot. De bouw van het Louvre was bijna af, maar toen verhuisde Louis XIV naar Versailles. Het Louvre raakte weer in verval.

 
– In 1793, na de Franse Revolutie, werd het Louvre een publiek museum. Kunst was niet langer alleen maar toegankelijk voor de bovenste klasse, maar voor iedereen.

– In de 19e eeuw hebben vele kunstenaars kosteloos werken gedoneerd aan het museum. Door de hoeveelheid aan kunstobjecten moest het Louvre zelfs worden uitgebreid. Napoleon gaf de opdracht om de buitenkant en binnenkant van het Louvre te renoveren. Deze periode in de geschiedenis van het Louvre staat bekend als de Restauratie.


– Napoleon III gaf het Louvre zijn definitieve vorm. Hij liet twee gebouwenblokken bouwen om de vleugels aan te vullen. Het paleis van de Tuilerieën ging echter door een brand verloren. Het paleis werd vervangen door de tuinen van de Tuilerieën.

Het Louvre is uniek in de wereld, je moet er dus geweest zijn.

Bezoek https://www.louvre.fr/en voor een voorproefje van wat er jou te wachten staat!